top of page

Dobbelbingo

Een simpel printspelletje waarmee het hoofdrekenen van plus- en minsommen tot 100 kan worden geoefend.

Dit spelidee heb ik gevonden op de website van www.ebbo.be. Daarop vond ik een heleboel meer simpele, maar leuke printbare spelletjes om kleine/grote plus- en minsommen & keer- en deelsommen mee te oefenen.

Dit speelveld/werkblad is op verschillende manieren te gebruiken.


VARIANT 1

De website zelf beschrijft het als een soort van 6 op een rij. In die variant krijgt iedere speler een eigen kopie. Om de beurt gooien ze met 2 dobbelstenen. Vervolgens kies je het kruispunt van de twee gegooide getallen. Gooi je bijvoorbeeld een 2 en een 3, dan mag je kiezen voor de som op het kruispunt van kolom 3 & rij 2 of voor de som op het kruispunt van kolom 2 & rij 3. De speler die als eerst 6 op een rij in een rechte lijn heeft gemaakt, is de winnaar.



VARIANT 2

Dit speelveld/werkblad kan ook goed worden gebruikt voor een 3 op een rij variant. In dat geval spelen twee spelers met Ć©Ć©n kopie en proberen ze als eerste 3 op een rij te krijgen, ofwel horizontaal, verticaal of diagonaal. Verder gelden bovenstaande regels.


VARIANT 3

Ik heb het zelf nĆ³g weer anders ingezet: ik heb de kinderen 20 minuten gegeven. Twee spelers kregen Ć©Ć©n kopie. De speler die de meeste vakjes had overwonnen op het moment dat de tijd om was, won het spel.

Genoeg mogelijkheden dus!

DOWNLOAD



Ik hoor graag wat je ervan vindt! Je kunt hieronder een reactie achterlaten šŸ˜Š

722 weergaven

ā€‹

Veel plezier met spelen!

 ... of is het nou leren?

bottom of page